Action/crime/thriller που έχει ως θέμα τον
'Mexican Drug War'.
Η Kate Macer (Emily Blunt) είναι μία ιδεαλίστρια πράκτορας του FBI που
εξειδικεύεται σε αποστολές διάσωσης ομήρων. Μια έφοδος σε σπίτι στο Phoenix της Arizona έπειτα από καταγγελία δεν την οδηγεί σε μετανάστες όμηρους όπως περίμενε,
αλλά σε ομαδικούς τάφους. Αποκαλύπτεται ότι το σπίτι ήταν κέντρο ομαδικών
βασανιστηρίων και εκτελέσεων του Sonora Cartel, ενός πανίσχυρου μεξικάνικου καρτέλ εμπορίας ναρκωτικών που διοικεί από το
Μεξικό το «άπιαστο φάντασμα», ο Drug Lord Fausto Alarcón (Julio Cesar Cedillo). Εκεί ανακαλύπτονται 42 πτώματα χτισμένα μέσα στους τοίχους και γίνονται
εκρήξεις από χώρους που είναι παγιδευμένοι με εκρητικά με αποτέλεσμα η Kate Macer να χάσει συναδέλφους της και η ίδια να σωθεί από τύχη. Η διερεύνηση του
συμβάντος στα κεντρικά φέρνουν στο προσκήνιο τον μυστηριώδη «σύμβουλο» του
Υπουργείου Δικαιοσύνης Matt Graver (Josh Brolin), ο οποίος της προτείνει να συμμετάσχει εθελοντικά στην ειδική ομάδα που
φτιάχνει με αποστολή να αντιμετωπίσουν το πρόβλημα στην «πηγή» του, χωρίς
ωστόσο να της δώσει άλλες πληροφορίες. Αυτή αποδέχεται αμέσως. Όταν ξεκινάει η
αποστολή, εμφανίζεται άλλος ένας αινιγματικός «σύμβουλος», ο Alejandro Gillick (Benicio del Toro), που επιβλέπει την αποστολή. Πρώτος σταθμός της αποστολής είναι η
μεξικανική βίαιη, γκετοποιημένη και πλήρως ελεγχόμενη από τα καρτέλ πόλη Ciudad Juárez. Εντός της πόλης κρέμονται παντού πτώματα ακρωτηριασμένα από το καρτέλ ως
αντίποινα συλλήψεων. Η ειδική ομάδα μπαίνει στην πόλη για να παραλάβει κρυφά
και παράνομα έναν από τους υπαρχηγούς του καρτέλ που βρίσκεται υπό κράτηση και
να τον φέρει στην Αμερική. Αφού τον βάζουν σε αμερικανικό έδαφος, τον
ανακρίνουν μέσω βασανιστηρίων για να μάθουν την διαδρομή που περνάνε τα
ναρκωτικά από τα σύνορα. Στην πορεία εκτύλιξης της αποστολής γίνεται όλο και
πιο σαφές στην ηθική ιδεαλίστρια Kate Macer ότι όλα όσα κάνουν είναι παράνομα και αντιδράει. Κανένας νόμος δεν
ακολουθείται, καμία τυπική διαδικασία, κανένα πρωτόκολλο, η βία απαντιέται με
βία, τα βασανιστήρια με βασανιστήρια, αστυνομικοί και δολοφόνοι είναι ισοδύναμα
εγκληματίες. Εκ των υστέρων, αποκαλύπτεται ότι ο σύμβουλος Alejandro Gillick ήταν πρώην κολομβιανός Εισαγγελέας που το καρτέλ του αποκεφάλισε την
γυναίκα και έριξε την μικρή του κόρη μέσα σε βαρέλι από οξύ λόγω των υποθέσεων
που είχε αναλάβει. Τώρα έχει πάρει τον νόμο στα χέρια του και έχει βάλει σκοπό
να δολοφονήσει τον αρχηγό-φάντασμα του καρτέλ Fausto Alarcón και για να το πετύχει αυτό συνεργάζεται με την αμερικανική Delta Force ως μισθοφόρος. Όλη η αποστολή ως στόχο έφερε ευθύς εξ αρχής να
«ταρακουνήσουν» την διαδικασία διανομής ναρκωτικών του καρτέλ και να
«ανακατέψουν την τράπουλα» μέσω βίαιων παρεμβάσεων ούτως ώστε να βγούνε οι
υπαρχηγοί από τις κρυψώνες τους για να πάνε να συναντήσουν τον Drug Lord και έτσι να αποκαλυφθεί η θέση του για να τον δολοφονήσει ο «Sicario», δηλαδή ο εκτελεστής Alejandro Gillick (Benicio del Toro).
Το σενάριο του Taylor Sheridan είναι ένα περίπλοκο action-crime που υπό την σκηνοθεσία του Villeneuve μετατρέπεται σε ένα αριστουργηματικό θρίλερ με σασπένς και ενίοτε σκηνές horror. Το action κομμάτι του είναι μικρό αλλά έχει δυνατό αντίκτυπο διότι είναι σκηνοθετικά
κοφτό, γρήγορο και ρεαλιστικό μέσω του first person view που υιοθετεί ο Villeneuve διαφοροποιόντας το από το υπόλοιπο στυλ της ταινίας αισθητά. Η ηθική
αποτύπωση του Villeneuve αρνείται τον μανιχαϊσμό παρουσιάζοντας μας μία hardcore ρεαλιστική απεικόνιση των αμερικανικών μυστικών στρατιωτικών αποστολών στα
μεξικανικά καρτέλ, η οποία δεν ειναι ούτε μαύρη ούτε άσπρη, αλλά γκρίζα. Οι
ήρωες εδώ έχουν τα χέρια τους βαμμένα με αίμα και δύσκολα διακρίνονται από τους
εγκληματίες. Φέρει μια μικρή δόση Adventure Quest, οχι όμως στρωτά και γραμμικά, αφού η αποστολή επαναπροσδιορίζεται έπειτα
από κάθε πράξη ψευδώς από τους «συμβούλους» κρατώντας κρυφό τον πραγματικό της
στόχο. Αυτό συμβαίνει διότι οι νέοι «συνάδελφοι» της Kate Macer (Emily Blunt), που την κρατούν συνέχεια στο σκοτάδι, χρειάζονται την τυπική
νομιμοποίηση διά της υπογραφής της κατά το πέρας της αποστολής, πράγμα που
γίνεται όλο και πιο δύσκολο με την κλιμάκωση των βασανισμών, εκβιασμών,
χρηματισμών και εν ψυχρώ δολοφονιών, για την νεαρή ιδεαλίστρια πράκτορα. Όλο
αυτό περιπλέκει περαιτέρω το στορι ενισχύοντας το σασπένς. Η σκηνοθεσία είναι
γενικά αργόσυρτη και ατμοσφαιρική εκτός από τις λίγες βίαιες σκηνές action που αποτελούν κορύφωση και τις ακόμα πιο λίγες σκηνές horror. Το Cinematography του Roger Deakins είναι μουντό και μελαγχολικό για να αποτυπώσει την αποπνικτική ατμόσφαιρα
της διαφθοράς και του χάους που κατακλύζει τις παραμεθόριες περιοχές του
Μεξικού. Η φωτογραφία αναδεικνύει τα φυσικά τοπία του Μεξικού με γκριζαρισμένο
επίσης τρόπο. Η υποβλητική μουσική του Jóhann Jóhannsson δένει τέλεια και συμβάλει στο σασπένς. Η Emily Blunt παίζει εξαιρετικά την εργατική, έντιμη ιδεαλίστρια γυναίκα που παλεύει να
ανέλθει στο ανδροκρατούμενο εργασιακό της περιβάλλον και που δέχεται με χαρά
την στρατολόγηση της από τον Josh Brolin θεωρώντας την τιμή. Όπως αποδεικνύεται εκ των υστέρων όμως, εξ αρχής την
χειραγωγούσαν και την χρησιμοποιούσαν απλώς για να νομιμοποιήσει την
«επιχείρηση» τους, αφού η CIA δεν φέρει εγχωρια
δικαιοδοσία και χρειάζεται έγκριση από το FBI. Ο Josh Brolin παίζει πολύ καλά τον άνετο έμπειρο πράκτορα-μισθοφόρο φέροντας μικρές
δόσεις σκοτεινής ειρωνείας στο παίξιμο του. Ο Benicio del Toro είναι όμως αυτός που κλέβει όλη την παράσταση στον καλύτερο ρόλο της ζωής
του. Παίζει υποδειγματικά τον αινιγματικό και μυστηριώδη εκτελεστή (αυτό
σημαίνει "sicario" στα ισπανικά) που αναζητά εκδίκηση για την σφαγή της οικογένειας
του. Η κεντρική, δηλαδή, θεματική και αυτής της ταινίας του Villeneuve, παρόλο που αποκαλύπτεται μόνον στο τέλος, είναι η εκδίκηση, όπως και στα
"Incendies" και “Prisoners”.
Όλη η ταινία, οι ρόλοι, τα γεγονότα και ο Drug War ερμηνεύεται εντέλει εκ των υστέρων από τον ορισμό του ισπανικού όρου
"Sicario" που δίνεται στην αρχή των τίτλων της: 'sicario' σημαίνει στα ισπανικά "εκτελεστής" και προέρχεται από έναν όρο που χρησιμοποιήθηκε
στην πολιορκία της Ιερουσαλήμ το 70 μ.Χ., όταν μια ομάδα εξτρεμιστών
αποσχίστηκε από τους εβραίους ζηλωτές και επιχείρησε να δολοφονήσει τους
Ρωμαίους της ρωμαϊκής επαρχίας της Ιουδαίας.
*By Philippos V. Philios.