Sunday, 10 January 2021

ONE FALSE MOVE (1992) BY CARL FRANKLIN


 

   Crime/Drama/Thriller με noirsh elements ή μήπως neo-noir; Noirish στοιχεία έχουν, πρακτικά, όλες οι ταινίες, αφού τα classic film-noir του 1940-1960 αποτέλεσαν την μήτρα όλων των κινηματογραφικών genres και, επομένως, δεν το κάνει αυτό από μόνο του neo-noir. Κλασικό Crime/Drama θα το έλεγα με στοιχεία όμως thriller, noirish μέχρι και road movie.

   Η δομή της ταινίας είναι απλή και ιδιοφυής: τριμερής, ξεκινάει με μία μεγάλη σεκάνς βουτηγμένη μέσα στο αίμα, για μία ώρα προχωράει ήρεμα με δύο παράλληλα στόρι και τελειώνει με άλλη μία μεγάλη σεκάνς βουτηγμένη μέσα στο αίμα, που συντελεί και στην κάθαρση όλων των χαρακτήρων της αρχικής σεκάνς.

   Πιο συγκεκριμένα, στην πρώτη σεκάνς ο (λευκός) έμπορος ναρκωτικών Ray (Billy Bob Thornton) μαζί με τον βίαιο (μαύρο) συνεταίρο του Pluto (Michael Beach) και την (μιγάδα) φιλενάδα του Fantasia (Cynda Williams), εξοντώνουν δύο οικογένειες εμπόρων ναρκωτικών σε μία διαμάχη για χρήματα και ναρκωτικά στο Los Angeles. Η αστυνομία βρίσκει βίντεο στο σπίτι των δολοφονημένων με την Fantasia (Cynda Williams) και καταλαβαίνουν ότι κατευθύνονται προς την γενέτειρα της, την επαρχιακή πόλη Star City του Arkansas. Ο (λευκός) επαρχιώτης σερίφης της πόλης Dale Dixon (Bill Paxton) δέχεται τηλεφώνημα από το LAPD για να συνεργαστεί μαζί τους στην διερεύνηση της υπόθεσης. Από εκεί και πέρα έχουμε δύο παράλληλα στόρι σχετικά ήρεμα: από την μία οι τρεις κακοποιοί που έχουν πάρει τα ναρκωτικά και πάνε να τα πουλήσουν και από την άλλη ο επαρχιώτης σερίφης με τους δύο ντετέκτιβς του Los Angeles που διερευνούν τα στοιχεία στην μικρή επαρχιακή πόλη του Star City στο Arkansas. Στο τέλος, έπειτα από διάφορες μικρές ανατροπές, όλοι συναντιούνται μοιραία και επέρχεται η κάθαρσις.

   Ο τίτλος είναι "One False Move", αλλά βλέποντας την ταινία δεν μπορείς να μην αναρωτηθείς: ποιά είναι αυτή η "μία λάθος κίνηση"; Το ότι καταγράφεται η Fantasia (Cynda Williams) στη σπιτική κάμερα; Το ότι δεν λέει για το μικρό παιδί που είναι κρυμμένο στο δωμάτιο με αποτέλεσμα να αφήσει "μάρτυρα"; Το ότι ο λευκός επαρχιώτης ρατσιστής σερίφης την είχε βιάσει στα 17 της και αυτή έκανε παιδί μιγά σε επαρχιακή πόλη χωρίς να το αναγνωρίζει ο πατέρας του; Το ότι τα παράτησε όλα, και το παιδί της και την πόλη της, για να ζήσει μέσα στην παρανομία με τον ψυχικά ανισόρροπο ναρκομανή και ναρκέμπορα Ray (Billy Bob Thornton) που την χτυπάει και την κακομεταχειρίζεται: Ή μήπως ο ίδιος ο Ray (Billy Bob Thornton) που ό,τι κάνει είναι λάθος και ακραίο; Μάλλον ο τίτλος φέρει μία ψιλή καβαφική ειρωνεία. Οι ζωές των πρωταγωνιστών είναι μόνον "λάθη", χωρίς να ξεχωρίζει κάποιο ως "κρίσιμο" ή "κομβικό" για την πορεία της υπόθεσης. Όσο προχωράει το στόρι, αποκαλύπτονται όλο και περισσότερα "λάθη" και όλα μαζί συντελούν μοιραία στο τέλος.

   Η ταινία όμως είναι πολλά περισσότερα από αυτό, διότι παίζει πάνω σε δύο κεντρικές αντιθέσεις: επαρχιώτης/αστός και λευκός/μαύρος. Από την μία, οι αστοί ντετέκτιβς χλευάζουν και υποτιμάνε τον 'βλάχο' σερίφη. Από την άλλη, ο 'βλάχος' σερίφης είναι ρατσιστής, ενώ έχει βιάσει και μία μιγάδα και την έχει αφήσει έγκυο μην αναγνωρίζοντας το επίσης μιγάδικο παιδί του, δεν σταματάει να χλευάζει τους "νέγρους", όπως οι αστοί χλευάζουν αυτόν... Σε μία σκηνή, η Fantasia (Cynda Williams) του λέει το εξής: με βίασες επειδή δεν ήμουν μαύρη αρκετά και με παράτησες εμένα και το παιδί σου επειδή δεν ήμασταν λευκοί αρκετά.

   Σενάριο, σκηνοθεσία και ερμηνείες, πολύ δυνατά. Φωτογραφία, μουσική κτλ, μέτρια. Η ερμηνεία του πρωτοεμφανιζόμενου Billy Bob Thornton που υπογράφει και το σενάριο ξεχωρίζει.



*By Philippos V. Philios.